• Zdjęcie autoraWilliam

Wniosek o Urlop

Wniosek o urlop - czy może być odrzucony przez pracodawcę ?

oraz, co zrobić gdy twój pracodawca odmówił ci urlopu ?

Wniosek o urlop odrzucony przez pracodawcę jest jednym z bardzo częstych powodów do szukania porady prawnej. W takiej sytuacji należy rozważyć wiele czynników, jednak najważniejszym jest; klauzula urlopowa w umowie o pracę, stan rzeczywisty personelu w danym okresie oraz poprawność złożonego wniosku.

Czy odrzucenie wniosku o urlop może być dyskryminacją?

Odpowiedź na to pytanie brzmi ‘’Tak’’. Jednak należy pamiętać, iż przed wyciągnięciem takich wniosków konieczne jest zbadanie powyższych czynników a następnie w sposób prawidłowy udokumentować państwa przypadek.

Proszę czytać dalej, aby dowiedzieć się jak prawidłowo zawnioskować o urlop, oraz jakie prawa i obowiązki mają państwo i pracodawca.

Pracownik, który pragnie pobrać swój urlop musi zgłosić swoje plany pracodawcy. Regulacja mówi, że wniosek o udzielenie urlopu należy złożyć w co najmniej dwukrotnie dłuższym terminie niż zaplanowany urlop. Oznacza to, że przy np. urlopie jedno-tygodniowym, pracownik musi zgłosić swoje plany przynajmniej dwa tygodnie wcześniej. Wielu pracodawców stosuje również swoje własne procedury, które np. mogą wymagać złożenie wniosku pisemnie, na odpowiednim formularzu oraz z dłuższym uprzedzeniem niż to minimalne.

Proszę zapoznać się z własną umową o pracę zanim wyciągną państwo negatywne wnioski, aby uniknąć niepotrzebnej dysputy.

Z drugiej strony natomiast, kiedy pracodawca udziela decyzji odmownej to musi to być oznajmnione z uprzedzeniem nie krutszym niż sam zaplanowany urlopu, czyli minimum tydzień w przypadku tygodniowego urlopu.

Pracodawcy mają prawo, aby nałożyć restrykcję co do liczby dopuszczalnych dni w ciągu danego okresu, jaki i również liczbę pracowników na urlopie jednocześnie. Takie restrykcję jednak muszą być klarownie opisane w klauzurze urlopów lub na corocznym zestawieniu przydziału urlopowego.

Pracodawca również ma prawo zadecydowania, kiedy pracownik musi wziąć urlop w przypadku gdy firma jest zamknięta na pewien okres np. podczas przerwy pomiędzy świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem. Aby to zrobić pracodawca musi poinformować personel o tym z co najmniej dwukrotnym wyprzedzeniem, czyli np. jeśli przerwa jest od 27 grudnia do 2 stycznia to pracodawca musi o tym poinformować nie później niż 15 grudnia.

Obowiązkiem menadżera zmiany lub brygadzisty oddziału jest to aby każdy pracownik znał proces wnioskowania i uzyskiwania urlopu oraz, aby proces ten był dostępny na równi dla każdego pracownika. Pracownik również musi być dobrze poinformowany o ewentualnych okresach w firmie, kiedy o urlop jest trudno się starać oraz ile urlopu się należy lub pozostało w danym roku urlopowym. Proszę również pamiętać, że obowiązkiem przełożonego jest upewnienie się, że firma ma odpowiednią liczbę pracowników przez cały czas. Pracodawca z uwagi na to ma prawo odmówić urlopu komuś, jeśli oznaczałoby to brak odpowiedniej liczby pracowników. Jeśli natomiast ustalą państwo swoje zastępstwo ze wpół-pracownikiem a pracodawca nadal będzie robić problemy, to oznaczać to może bezpodstawne traktowanie w miejscu pracy. Należy w takiej sytuacji poprosić o pisemne uzasadnienie.

Odejście z pracy w trakcie roku urlopowego może nieść za sobą dwa możliwe scenariusze. Jednym z nich jest przypadek gdy osoba odchodząca z pracy wybrała więcej urlopu w okresie urlopowym niż odpracowała. W takim przypadku należy sprawdzić umowę o pracę. W której musi być klauzula zobowiązująca pracownika do zrzeczenia się części wypłaty w celu wyrównania nadużytego urlopu. Jeżeli natomiast pracownikowi została potrącona ostatnia wypłata za nadużyty urlop, a w jego umowie nie ma owej klauzuli to w sądzie pracy jest to definiowane jako nieautoryzowana redukcja pensji.

Jak obliczyć wartość urlopu ?

Umowa o pracę oraz klauzula urlopowa wyznacza państwa liczbę dni urlopowych. W niektórych umowach mogą państwo mieć urlop obliczany na podstawie odpracowanych dni np. dodatkowy urlop za nadgodziny. W innych przypadkach liczba urlopu jest zafiksowana i liczba nadgodzin nie zwiększa przydziału urlopowego.

W przypadku obliczenia wartości urlopu przy stałym etacie, dla kogoś kto nie robi żadnych nadgodzin, pracuje w systemie zmianowym a jego tygodniowa wypłata jest zawsze taka sama – wartość urlopu za każdy dzień obliczana jest poprzez podzielenie tygodniowej wypłaty na dni przepracowane w tygodniu lub analogicznie w jedym miesiącu, jeśli wypłaty są comiesięczne.

W przypadku pracownika, natomiast, który nie pracuje w systemie zmianowym a jego wypłata różni się od poszczególnych okresów rozliczeniowych, czy to miesięcznych czy tygodniowych. Wówczas jego dzień urlopowych jest obliczany poprzez wyciągnięcie średniej w danym okresie urlopowym lub z okresu poprzedniego w przypadku pracownika z długim stażem.

Treść tego artykułu ma na celu zapewnienie ogólnego przewodnika po temacie. Należy zasięgnąć porady prawnej jeśli doświadczają państwo jakiś problemów w pracy. Konsultację można umówić tutaj . . .

Autor William Slivinsky ParaLegal

14 wyświetleń0 komentarzy